नेपालमा प्रशासनिक संघियताको अवस्था
संविधान–२०७२
जारी भएसँगै नेपाल संघीय लोकतन्त्रात्मक राज्यमा रूपान्तरण भएको हो । यसबीच
प्रशासनिक संघीयताको पाटोलाई
संस्थागत गर्न केही
महत्त्वपूर्ण कार्य भएका
छन् । एकात्मक
ढाँचाको सार्वजनिक प्रशासन
संघीय ढाँचामा रूपान्तरण
भएको छ । संघ, प्रदेश र स्थानीय तहमा कर्मचारी समायोजन लगभग सम्पन्न
भएको छ ।
प्रदेश लोक सेवा
आयोगहरूले प्रदेश र
स्थानीय तहको दरबन्दी
अनुसार पदपूर्ति थालेका
छन् । यसले
संविधान अनुसार सम्बन्धित
तहका सरकारप्रति जवाफदेह
र उत्तरदायी कर्मचारीतन्त्रको जग बसाल्ने कार्यसमेत
गर्नेछ । संघीय
एकाइहरूबीचको सम्बन्धलाई व्यवस्थित गर्न अन्तर प्रदेश परिषद्, राष्ट्रिय समन्वय
परिषद्, राष्ट्रिय
वित्त परिषद्, प्रदेश
समन्वय परिषद्जस्ता समन्वयकारी संस्थागत संरचनाहरू बनाइएका छन् ।
संविधानको
अधिकारसूची अनुसार कार्यविस्तृतीकरण, स्थानीय सरकार सञ्चालन ऐन, संघ प्रदेश र स्थानीय
तहको कार्यजिम्मेवारीमा पर्ने विकास कार्यक्रम तथा आयोजना वर्गीकरण तथा बाँडफाँट
सम्बन्धी मापदण्ड आदिले तीनै तहका सरकारहरूले सम्पादन गर्नुपर्ने
कार्यजिम्मेवारीलाई धेरै हदसम्म स्पष्ट गरिसकेका छन् ।
राष्ट्रिय
नीति र योजनाका आधारमा तीनै तहका सरकारले आवधिक तथा वार्षिक योजना निर्माण, बजेट तर्जुमा, आर्थिक अधिकारको
प्रयोग गरेका छन् भने, कार्यजिम्मेवारी अनुसार संघबाट प्रदेश र स्थानीय तहमा
केही आयोजना हस्तान्तरणसमेत भएका छन् ।
समस्या
संघीयता
कार्यान्वयनका क्रममा प्रशासनिक संघीयताको गति निकै सुस्त छ । सार्वजनिक
प्रशासन सम्बन्धी भूमिकाको बुझाइमा पनि अलमल देखिन्छ । सार्वजनिक
प्रशासनको संघीयकरणमा मुख्यतः
निम्न समस्या छन्–
१.
संगठन संरचना र दरबन्दी
- राज्य सञ्चालनको प्रमुख अवयव सार्वजनिक प्रशासन नै हो । संगठन
र विधिबाट यसको
परिचालन हुनुपर्दछ । कामका
आधारमा संगठनको निर्माण
गर्नु यसको आधारभूत मान्यता हो ।
संविधानले निर्धारण गरेको
संघ, प्रदेश र स्थानीय तहको अधिकारको
सूची, कार्यजिम्मेवारी
र संगठन संरचनाबीच तादात्म्य मिल्न सकेको छैन । संघीय
संरचना अत्यन्त ठूलो, प्रदेशको एकदमै सानो र स्थानीय तहको
कार्यजिम्मेवारीअनुकूल हुन सकेको छैन ।
तीनै तहको संगठन
संरचना निर्माण र
दरबन्दीको व्यवस्थामा संघ
हावी
रह्यो । परिणामतः
संघ अनावश्यक रूपमा
बोझिलो बन्यो, प्रदेश नेपथ्यमा
पुग्यो, स्थानीय
तहमा दरबन्दी संरचना अपुग रह्यो ।
संघीय संरचना थपिँदै
जाने क्रम अझै
रोकिइसकेको छैन । संघमा
अधिक कर्मचारी तर न्यून कामले गर्दा अन्य तहमा
हस्तान्तरण हुनुपर्ने कार्यहरूमा अवरोध बनेको छ । प्रदेश
र स्थानीय तहमा
कार्यजिम्मेवारी सरेका
विषयमा संरचना, पूर्वाधार र ज्ञान
हस्तान्तरण हुन सकेको छैन बरु हस्तान्तरित कार्य फिर्ता लिने तिकडम बढ्दो छ । यसले
अन्तर–सरकारी विवादको आकारसमेत बढाइरहेको छ ।
प्रदेश
र स्थानीय तह पनि काम र खर्च क्षमता नहेरी अव्यावहारिक संरचना बनाउन लिप्त हुन
थालेका छन् ।
संगठन संरचना निर्माण
अव्यवस्थित बन्न पुगेको
छ । प्रदेश
मन्त्रालयहरूको संख्या अनपेक्षित
रूपमा बढेको छ ।
अनावश्यक समिति, आयोग, परिषद्, बोर्ड, प्राधिकरण, विकास समितिहरूको गठन, विस्तारले गर्दा
दीर्घकालीन दायित्व उच्च रूपमा बढ्दो छ ।
२.
केन्द्रीकृत मानसिकता : उच्च नेतृत्वमा सत्तामा पुग्नासाथ केन्द्रीकृत मानसिकता
हावी भएको छ ।
यसमा स्थायी सरकारका
रूपमा चिनिने सार्वजनिक
प्रशासनको उच्च तहबाट
पनि अन्य तहका अधिकार क्षेत्रको अतिक्रमण गर्ने मानसिकता र
व्यवहारले थप मलजल गरेको छ ।
अधिकार हस्तान्तरणमा आलटाल
भइरहेको छ । प्रहरी
समायोजन सम्बन्धी ऐन
बनेर पनि कार्यान्वयनमा ल्याइएको छैन ।
संवैधानिक प्रावधान र
कानुनको आफूअनुकूल व्याख्या
गर्ने प्रवृत्ति व्याप्त
छ ।
३.
प्रशासन सञ्चालन सम्बन्धी कानुनी व्यवस्था : विधिको
शासन कार्यान्वयन गर्नुपर्ने जिम्मेवारी पाएको निजामती सेवा आफैं विधिसम्मत रूपमा
सञ्चालित हुने पर्खाइमा छ ।
कर्मचारीको सेवा सञ्चालन
सम्बन्धी कानुनी आधार
‘संघीय तहमा निजामती
सेवा ऐन’ जारी
हुन सकेको छैन । सरकारी सेवा सञ्चालन सम्बन्धी
राष्ट्रिय मापदण्ड नबन्दा प्रदेश र स्थानीय तहले बनाएका कानुनहरूबीच तादात्म्य हुन
सकेको छैन ।
संघीय निजामती सेवाको
अभावमा ती कानुनले
राम्रोसँग काम गर्न
सक्ने देखिँदैन । स्थानीय
कर्मचारीको सेवा सञ्चालन
सम्बन्धी स्थानीय तहले
बनाएका कानुनका बढुवा र सुविधाका प्रावधानहरू लोक सेवा
आयोगले बदर गरे पनि स्थानीय तहहरू सच्याउन तयार छैनन् । हाल
संघमा बढुवा प्रणाली
निरन्तर र सुचारु
रहे पनि प्रदेश
र स्थानीय तहमा
कर्मचारीको वृत्ति विकास
नै अवरुद्ध छ ।
प्रशासन संयन्त्र तदर्थवादमा
चलिरहेको छ ।
४.
प्रशासनिक अस्थिरता र उत्तरदायित्व : संघीयता कार्यान्वयनको
प्रारम्भिक अवस्थामा प्रदेश र स्थानीय तहमा संघीयता बुझेका उच्च तहका कर्मचारी
खटाउने र उनीहरूले संविधानले अवलम्बन गरेको संघीय प्रणाली अनुरूप यी तहको शासकीय
जग बसाल्नुपर्नेमा उच्च तहका कर्मचारीमा अत्यन्तै अस्थिरता रह्यो । प्रदेशहरूले
आफ्ना प्रमुख सचिव
र सचिवहरू कहिले
आउँछन् र कहिले
सरुवा हुन्छन् भन्ने
भेउ पाउनसम्म सकेनन् ।
यसरी खटिने उच्च
प्रशासनिक नेतृत्वको प्रदेश
र स्थानीय तहप्रति
उत्तरदायित्व कमजोर रह्यो ।
यसले संघीय प्रणालीअनुरूप प्रदेश र स्थानीय
तह परिचालन हुन कठिन हुनुका साथै समग्र शासकीय प्रणाली
नै तदर्थता–उन्मुख हुन पुग्यो ।
राष्ट्रिय कर्मचारी नीतिको
अभावले प्रदेश र
स्थानीय तहहरूले आफ्नो
प्रशासन सञ्चालनका लागि
आफूखुसी कानुनहरू बनाइरहेका
छन् जसले गर्दा
भविष्यमा सार्वजनिक प्रशासनमा
झनै गन्जागोल नहोला
भन्न सकिन्न ।
५.
अन्तरतह समन्वय : प्रशासनिक संघीयताको एउटा महत्त्वपूर्ण पक्ष विवाद
व्यवस्थापन पनि हो ।
संविधान अनुसारको अन्तरप्रदेश
परिषद् तीन पटक
बसे पनि दुई
वर्षयता कुनै बैठक
बसेको छैन । परिषद्को
दोस्रो बैठकले संघीयता
कार्यान्वयन सम्बन्धमा स्वीकृत
गरेको २९ बुँदे कार्ययोजना करिबकरिब लावारिस बनेको छ । कानुन
आएको दुई वर्ष
बित्न लाग्दा पनि
राष्ट्रिय समन्वय परिषद्
गठन नै भएको
छैन । प्रदेश
समन्वय परिषद् एकाध
प्रदेशले बनाए पनि
विषयगत विशेष समितिहरू
क्रियाशील हुन सकेका
छैनन् ।
६.
योजना तथा विकास व्यवस्थापन : तीनै तहलाई योजना, बजेट र राजस्व परिचालन गर्ने अधिकार भए पनि प्रदेश र
स्थानीय तह संघीय अनुदान र वित्तीय हस्तान्तरणमा बढी निर्भर छन् । राजस्व
सम्भावना र क्षमताको
उचित परिचालन हुन
सकिरहेको छैन । प्रदेश
र स्थानीय तहले
माथितिर मुख ताक्ने
प्रवृत्ति कायमै छ ।
कतिपय स्थानीय तहले बजेट स्वीकृत नै नगरी, विनियोजन ऐन र आर्थिक
ऐनसमेत नबनाई खर्च गर्ने र कर उठाउने गरेका छन्, जुन गैरसंवैधानिक, गैरलोकतान्त्रिक हो । बजेट
बनाउँदा स्रोतको अतिरञ्जित
प्रक्षेपण गर्ने प्रवृत्तिले
वार्षिक बजेट मोटाउने
तर खर्च र
कार्यान्वयन क्षमता कमजोर
रहने गरेको छ ।
संघीय
प्रणालीमा तीव्र आर्थिक विकास र सुशासनको नागरिक अपेक्षा छ । तीनै
तहका विकास आयोजना
सम्बन्धमा राष्ट्रिय योजना
आयोगले बनाएको मापदण्डको
पालना संघीय तहबाटै
हुन सकेको छैन ।
प्रदेश र स्थानीय
तहको कार्यजिम्मेवारीमा पर्ने
आयोजनासमेत संघमा राख्ने, केन्द्रीकृत आयोजना
वितरण प्रणाली यथावत् राख्ने प्रवृत्ति यथावत् हुनुका साथै प्रदेशको रातो
किताबसमेत संघको सिको गर्दै ‘हजारे आयोजना’ ले सुन्निएका छन् । तीन
तहका सरकारका विकास
योजनाहरूमा अन्तरसम्बन्ध र
परिपूरकताको अभाव खट्किँदो
छ ।
अबको
बाटो
संघीय
शासन प्रणालीको सफल कार्यान्वयनका लागि प्रशासनिक संघीयकरण महत्त्वपूर्ण हुन्छ । जनताको
नजिकमा सरकार, घरदैलोमा सेवा र
सुशासनको स्थापनाबाट मात्र नागरिकले परिवर्तनको अनुभूति गर्न सक्छन् । यसैले
प्रशासनिक संघीयताका निम्न
पक्षहरूलाई व्यवस्थित रूपमा
कार्यान्वयनमा ल्याउनुपर्ने हुन्छ–
१.
मार्गचित्रसहित कार्यान्वयन : प्रशासनिक संघीयताको हालसम्मको समीक्षा गरी बाँकी
कामहरू समयमै सिलसिलाबद्ध रूपमा सहज ढंगले सम्पादन गर्न मार्गचित्र तर्जुमा गरी
कार्यान्वयन गरिनुपर्दछ ।
२.
प्रशासन सुधार : संघीय प्रणाली अनुरूप मितव्ययी र प्रभावकारी प्रशासनिक
व्यवस्था कायम गर्न यसको संरचना र कार्यप्रणालीमा सुधार गर्न आवश्यक छ । नेपालको
हरेक महत्त्वपूर्ण राजनीतिक
परिवर्तनपश्चात् प्रशासन
सुधार आयोग गठन
गरी तदनुरूप प्रशासनिक
सुधार गर्ने गरिए
पनि वर्तमान संविधान
जारी भएपश्चात् यस्तो
कार्य हुन सकेको
छैन ।
संविधान अनुसार तहगत
सरकारको अधिकारक्षेत्र र
कार्यजिम्मेवारी अनुसार
संगठन संरचना, दरबन्दी, संघीय एकाइहरूको
सार्वजनिक प्रशासनका मुख्य आधार र मापदण्ड, कार्यप्रणाली, प्रशासनिक अन्तरसम्बन्ध र साझेदारी, सेवा प्रवाहका नवीनतम
पद्धतिको अवलम्बन, ज्ञान व्यवस्थापन र हस्तान्तरण लगायतका विषयक्षेत्रमा
सुझावका लागि सरकार प्रमुख तहकै नेतृत्वमा प्रशासन सुधार आयोग गठन गरी सार्वजनिक
प्रशासनमा सुधार गरिनुपर्ने अवस्था छ ।
३.
सरकारी सेवा सम्बन्धी कानुन निर्माण : संघीय प्रणाली अनुरूप सार्वजनिक
सेवा, मुख्यतः
निजामती सम्बन्धी कानुनहरू बनाउन ढिला भइसकेको छ । अव्यवस्थित
र अस्थिर कर्मचारीतन्त्रले नतिजा दिन सक्दैन ।
तीनै तहका सरकारको
सरकारी सेवामा सेवा
प्रवेश उमेर, समावेशिता, वृत्ति विकास, तलब, आचरणजस्ता केही
आधारभूत विषयमा एकरूपता पनि आवश्यक हुन्छ ।
यसका लागि राष्ट्रिय
कर्मचारी नीति तर्जुमा र संघीय निजामती सेवा
ऐन निर्माण गरी चाँडोभन्दा चाँडो जारी गर्नुपर्दछ ।
४.
क्षमता विकास : संघीय प्रणालीको लाभ जनतासम्म पुर्याउने माध्यम सार्वजनिक
प्रशासन नै हो ।
सार्वजनिक प्रशासनलाई संघीय
प्रणालीप्रति आफ्नो परिवर्तित
भूमिकाबारे अन्तरबोध हुने
गरी परिवर्तनको व्यवस्थापन गर्न सक्षम बनाउनुपर्छ । राज्यको
पुनःसंरचनासँगै तीनै तहका
सरकारको भूमिकामा परिवर्तन
भएको छ । यस
अनुसार कर्मचारीहरूको सीप
र दक्षता विकास
एवं रूपान्तरण जरुरी
छ ।
५.
कार्यजिम्मेवारीमा प्रस्टता : संविधानको अधिकारसूचीको कार्यविस्तृतीकरण (अनबन्डिङ)
भएको छ ।
तर तहगत सरकारबीच
कतिपय कामको दोहोरोपन
हट्न सकेको छैन ।
यसैले कार्यविस्तृतीकरण प्रतिवेदनमा
पुनरवलोकन गरी अद्यावधिक
गराउँदै जानुपर्छ । चालु
वर्षको बजेटले पनि
यसको उद्घोष गरेको
छ । कतिपय
संघीय कानुन प्रदेश
र स्थानीय तहको
संवैधानिक अधिकारसँग बाझिएका छन् । कतिपय
प्रदेश कानुनहरूले पनि
स्थानीय तहको अधिकार
संकुचन गरिरहेका छन् ।
कार्यविस्तृतीकरणलाई कानुनी
हैसियत दिई सबै
तहका सरकारले कानुन
बनाउँदा यसलाई आधार
लिनुपर्ने व्यवस्था गर्न
आवश्यक छ ।
राष्ट्रिय
योजना आयोगले संघ, प्रदेश र स्थानीय तहमा विकास आयोजना वर्गीकरण सम्बन्धी
मापदण्ड सुधार गरी कार्यान्वयनमा लानुपर्दछ । आयोगले मापदण्ड
प्रयोगको अनुगमन गरी
राष्ट्रिय विकास समस्या
समाधान समितिको बैठकमा
प्रस्तुत गर्ने अभ्यास
थाल्नुपर्दछ ।
६.
अन्तरतह समन्वय संयन्त्रको क्रियाशीलता : संघीयताको सफल कार्यान्वयनमा
अन्तरतह समन्वयकारी संरचनाहरूको सबलीकरण र क्रियाशीलता आवश्यक पर्दछ । अधिकारक्षेत्र सीमांकनको धूमिलता
र व्यवहारजन्य कारणले
देखिने कामको दोहोरोपना
वा अधिकारक्षेत्रको अतिक्रमण
हटाउन समन्वयकारी संरचनाहरूले
भूमिका निर्वाह गर्नुपर्छ ।
प्रशासनिक संघीयताका महत्त्वपूर्ण
पक्षहरू समावेश रहेको अन्तरप्रदेश परिषद्को २०७५ पुस ३ को २९ बुँदे कार्ययोजनाको
कार्यान्वयन गरिनुपर्छ ।
७. विधायिकी
निगरानी - संघीय प्रणालीको
प्रभावकारी कार्यान्वयनमा विधायिकी भूमिका महत्त्वपूर्ण हुन्छ । संघीयताको
प्रशासनिक पाटो कसरी
अघि बढेको छ
भन्नेबारे विधायिकाले सरकारलाई जवाफदेह बनाउने, कार्यान्वयनको
निगरानी गर्ने, समयसमयमा सुझाव दिने र विचलनको अवस्थामा स्पष्टीकरणसमेत
लिने गरेर संघीय प्रणालीलाई लिकमा राख्नुपर्छ ।
निष्कर्ष
मुलुकले
२००७ सालपश्चात् अनेकौं राजनीतिक प्रणालीको अभ्यासमा धेरै समय व्यतीत गरेको छ । अब
संघीयता मुलुकको भविष्यसँग
जोडिइसकेको छ । सुरुका
दिनमा केही विभ्रम
उत्पन्न भए, केही अलमल भयो तर समय
अझै बितिसकेको छैन ।
त्यसकारण यस अवधिको
संघीय अभ्यासको मूल्यांकन
गरी कमीकमजोरी सच्याउँदै
प्रशासनको संघीयकरणका बाँकी
कार्यहरू पूरा गरेर
संघीय प्रणालीलाई सबल बनाउन ध्यान केन्द्रित
गर्नुपर्छ ।
Comments
Post a Comment